تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/05/18 - 12:43
کد خبر: 404340

میزگرد مجازی دانشجویان پیام‌نور متقاضی شیوه «آموزش‌محور» کارشناسی ارشد؛

خاک خوردن پایان‌نامه دانشجویان در خانه و دانشگاه‌/ باید حق انتخاب شیوه تدوین پایان‌نامه به دانشجویان داده شود

خاک خوردن پایان‌نامه دانشجویان در خانه و دانشگاه‌/ باید حق انتخاب شیوه تدوین پایان‌نامه به دانشجویان داده شود

یکی از دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه پیام نور گفت: متأسفانه امروز جامع آماری با ما همکاری لازم را نداشته اند، دانشجویان مقاطع بالایی نیز حتی نتوانسته اند جامعه آماری ۱۵۰ نفری را ایجاد کنند و کارشان را به سرانجام برسانند. باید در نظر داشت با توجه به شرایط موجود چگونه می‌توان به جامع آماری دسترسی داشت، برای ما دانشجویانی که در شهرستانها هستیم و هزینه های بسیاری را باید پرداخت کنیم.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شیوه آموزشی و پژوهشی کارشناسی ارشد، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه است. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش انجام می‌شد.

پویش‌های بسیاری درباره امکان تغییر شیوه تحصیلی ارشد دانشگاه پیام نور از پژوهش‌محور به آموزش‌محور ایجاد شده است، دانشجویان در این پویش خواستار نگاه ویژه مسئولان دانشگاه به این خواسته دانشجویی هستند. «خبرنامه دانشجویان ایران» پیش‌ از این درخواست دانشجویان را پیگیری کرده است اما مسئولان دانشگاه پیام نور به این پویش‌ها واکنشی نشان نداده و همچنان دانشجویان در پیک‌های کرونایی سرگردان و بدون یک تصمیم درست و کارآمد برای پویابخشی بخش آموزش دانشگاه.

متن زیر حاصل این میزگرد مجازی است:

خاک خوردن  پایان نامه دانشجویان در خانه و دانشگاه‌

علی کمایسانی از دیگر دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه پیام نور گفت: دوستان مواردی را اشاره کردند، بنده نیز مواردی را خواهم گفت،  پایان نامه ای را نوشتم و در همایش بین المللی سخنرانی شده است و از طرفی دیگر استاد راهنما در دسترس بوده و در صورت نیاز دریغ نکرده است. دسترسی آزاد و نامحدود به کتابخانه دانشگاه داشتم و جامع آماری حتی بالاتر از حد تصور نیز در دسترس بوده و توانسته‌ام استفاده کنم. اما با این تفاصیل باید بگویم امروز پایان نامه بنده کجاست،  یک نسخه از آن در منزل و نسخه ای دیگر در دانشگاه که هر دوی آنها خاک می خورد.

 امروز شرایط کرونایی و محدودیتهای کرونایی موجب شده تا محدودیت‌های ترددی وجود داشته باشد و ملاقات‌های حضوری با اساتید دانشگاه وجود نداشته باشد و از طرف دیگری کلاس های مجازی نیز موجب شده تا توانایی لازم برای انجام نوشتن پایان نامه را نداشته باشیم.

متأسفانه امروز جامع آماری با ما همکاری لازم را نداشته اند، دانشجویان مقاطع بالایی نیز حتی نتوانسته اند جامعه آماری ۱۵۰ نفری را ایجاد کنند و کارشان را به سرانجام برسانند. باید در نظر داشت با توجه به شرایط موجود چگونه می‌توان به جامع آماری دسترسی داشت، برای ما دانشجویانی که در شهرستانها هستیم و هزینه های بسیاری را باید پرداخت کنیم.

حمایتی از دانشجویان در ایام کرونا نشد

فاطمه قمری یکی دیگر از دانشجویان دوره ارشد می گوید: با توجه به کلاس های مجازی مشکلاتی گریبانگیر دانشجویان شده است که می توان به پایان نامه اشاره کرد، برای نوشتن پایان نامه یا باید در کلاس ها شرکت کرد و یا در دوره ها حضور یافت اما کرونا موجب شده تا نمی توانیم این موضوعات را پیش ببریم.

مضافاً بر این موضوع، قطعی اینترنت نیز موجب شده تا در زمان مشخص در کلاس‌ها حاضر نشویم و یا اگر سؤالاتی وجود داشته باشد نتوانیم آنها را رفع کنیم. حتی این قطعی اینترنت گاها موجب شده تا در امتحانات نتوانستیم به درستی در امتحانات حضور یابیم. با توجه به هزینه بالای اینترنت، هیچ حمایتی از دانشجویان انجام نشده است، این مشکل همچنان در بخشی از زندگی دانشجویان وجود دارد و ادامه خواهد داشت.

پراکندگی دانشجویان دانشگاه پیام نور در استانها و شهرستانهای کشور موجب شده تا دسترسی آسان و درستی به اساتید و دانشگاه وجود نداشته باشد، از این حیث این نیز یکی از مشکلات این دانشجویان است.

وجود قوانین عجیب و قریب دانشگاه پیام نور درباره پایان نامه دانشجویان

 پوریا نوروزی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور: بیش از ۳۵ درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را دانشگاه پیام نور جذب خود کرده است، از جمله این علل می توان به اجباری نبودن کلاس‌ها، برگزاری کلاس‌ها در پایان هفته، شهریه مناسب و پوشش بسیاری از رشته ها و گستردگی دانشگاه در سراسر کشور و همچنین امکان آموزش محور بودن اشاره کرد.

متأسفانه در ایام شیوع پاندمی کرونا در کشور، نه تنها افراد ساکن در مناطق محروم بلکه در کلانشهرها با مشکلات عدیده‌ای در زمینه آموزش و پژوهش مواجه هستند. یکی از مورادی که ما دانشجویان با آن دست به گریبان هستیم آن است که دانشگاه نه در دفترچه کنکور و نه در دفترچه فراگیر پیام نور، لغو امکان تغییر شیوع تحصیلی از پژوهش محور به آموزش محور را اطلاع رسانی نکرده است و دانشجویان اطلاعی از این موضوع ندارند.

بنده در سال ۹۰ و ۹۱ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل بودم،‌در آن زمان با یک درخواست بسیار ساده به مسئول آموزش دانشگاه تغییر شیوه داده و توانستم آموزش محور را انتخاب کنم. اما از سال ۹۷ این حق انتخاب از دانشجو گرفته شده است. البته می‌گویند که یک شرایط خاصی وجود دارد و باید یکبار پایان نامه را اخذ کنید و شهریه آن را پرداخت کنند و یک ترم نیز صبر کنید تا کمیسیونی تشکیل شود به شما اجازه دهد و تغییر آموزش دهید.

باید حق انتخاب شیوه تدوین پایان نامه به دانشجویان داده شود

محبوبه یعقوب نیا گفت: در حاضر موضوع مورد مطالبه ما، دادن حق انتخاب شیوه تحصیلی آموزش محور و یا پژوهش محور به دانشجویان است، در شرایط کنونی، با وجود این بیماری واحدهای درسی را به صورت مجازی گذرانده اند و تمامی ترم‌ها را به صورت آموزش مجازی گذرانده اند و در نهایت هیچ گاه در دانشگاه حضور نداشته و با اساتید و دانشگاه هیچ ارتباطی نداشته اند.

اگر سوالی برای دانشجو رخ می‌داد در حد ارتباط با چند خط تلفنی صورت می گرفت که اغلب، دانشگاه یا اساتید پاسخگو نبوده و بنابراین این یکی از محدودیت‌های اساسی ماست. منابع خبری که از طریق با دانشگاه در ارتباط هستیم، از طریق فضای مجازی از جمله واتس اپ است که خود دانشجویان تشکیل داده و اغلب منابع موثقی نیستند و اطلاعات درست و اشتباه بودن آن را مطمئن نیستیم.

اکثر دانشجویان از مناطق دور افتاده هستند و شرایط کم برخوردار آموزشی را دارند و بنابراین کتب درسی را بخواهیم تهیه کنیم با مشکل مواجه هستیم و منابع درسی را باید اسکن و کپی بگیریم.

در شرایط کرونایی محدودیتهای بسیاری برای دانشجویان وجود دارد و مسلم است که بار علمی دانشجو و دانشگاه پایین آمده است و با این تمام این شرایط زمانی که بار آموزشی پایین آمده است چگونه دانشگاه می خواهد  از ما  که به تنهایی یک پایان نامه را به سرانجام برسانیم؟ مسلم است پایان نامه در چنین شرایطی از نظر بار علمی بسیار پایین خواهد بود و نتیجه علمی برای دانشگاه وسطح علمی کشور نخواهد داشت.

آموزش مجازی، ضربه‌ای بزرگ به پایان نامه دانشجویان زد

اکرم کاویار دانشجوی مقطع ارشد از دلایلی که دانشجویان دانشگاه پیام خواستار تغییر شیوه پژوهش محور و آموزش محور شدند، گفت: تعداد رشته‌ها در مقطع ارشد بسیار محدود است و به همین خاطر، بسیاری از دانشجویان بومی نیستند، همین مسأله برای برگزاری کلاس ها و امتحانات مشکلی را ایجاد نمی کند اما برای پایان نامه دانشجو باید حضوری دفاع کند.

با توجه به شرایط کرونایی و محدودیتهایی این بیماری، امکان تردد و جابجایی بین استان‌ها تقریبا وجود ندارد،از طرفی دیگر هم این جابجایی‌ها هزینه های بسیاری بالایی را بر دانشجویان تحمیل می کند. از سویی دیگر هم پروتکل‌های بهداشتی و توجه به صحبت‌های کارشناسان را نباید نادیده گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top